Hvad skal jeg gøre ved mit batteri i campingvognen eller autocamperen om vinteren?:
Alle batterier selvudlades, og fritidsbatteri har ca. 5-6 % selvudladning pr. måned ved 20°C. Hvis dit batteri står hen i længere tid skal der ske genopladning. Batteriets selvudladning bliver mindre jo mere kulde det bliver udsat for. Feks. halveres selvudladningen for hver 10°C temperaturen falder (ved 20°C 5-6 % ved 10°C ca. 2,5- 3 %), batteriet bør derfor opbevares et koldt sted for at undgå for meget selvudladning, med mindre du har mulighed for opladning.
Gel samt AGM batteriers selvudladning er lavere, og du kan forvente et fuldt opladet (100%) batteri, kan opbevares uden forbrug i ca. 6 måneder ved 10°C uden det giver problemer, afhængig af batteritype samt at du har koblet alt forbrug fra på batteriet. Dog er det bedst batteriet får en genopladning (100%) efter ca. 3-4 måneder.
Hvis et batteri er 100 % opladet fryser det først ved ca. -70 °C, batteri med 50 % opladning kan først fryse ved ca. – 25 °C, batterier uden strøm kan fryse ved – 7 °C. Sørger du for dit batteri har 50 % ladning kan det klare de værste kulde grader i Danmark.
Der bør ikke være forbrug på dit batteri mens batteriet står i vinterhi, med mindre du genoplader batteriet nogle gange i vinterperioden.
Husk at hvis du ikke har fjernet polskoene “alle tilslutninger”, vil der kunne forekomme større selvudladning, og batteriet har således behov for genopladning oftere i løbet af vinteren.
Hvis du ikke genoplader dit batteri nogle gange i vinterperioden, og du ikke vintercamperer, kan du med fordel fjerne polskoene til batteriet. Batteriet kan blive i campingvognen, men sørg for batteriet bliver fuldt (100%) opladet inden du sætter dit batteri i vinterhi.
Start sæsonen med, at monterer polskoene, og “genoplad batteriet 100 % inden batteriet tages i brug”, tjek om batteriet er 100% opladet med en batterivagt eller et multimeter.
Varme opstår ved brug samt ved genopladning af batteriet – Anvend kun gode kvalitets batteriladere.
Husk at dit batteri kapacitet reduceres ved kulde:
Et fuldt opladet batteri som “belastes i kulde” ved ca.:
- 25°C giver 100 %
+/- 0°C giver 75 % - 18°C giver 50%
Hvordan sikre du batteriet ikke er afladet under kritiske værdier:
Du kan med fordel monterer en batterivagt – En batterivagt er fast monteret i campingvognen, og har bla. følgende fordele (Du kan se følgende via din smartphone):
• Batteriet opladet i procent
• Hvor mange volt batteriet har
• Batteriet´s temperatur
• Oplysninger om: batteriet er ok, lad snart op, oplad nu
• Dato for hvor mange procent batteriet har været opladet til
• Hvilken campingvogn batterivagten er monteret i
Montering af batterivagt kræver ikke nogen stor teknisk snilde.
•Link: Se mere om “batteri vagt” via dette link
Vi har installeret “Victron Battery monitor BMV-712 Smart” som erstatning for ovennævnte batterivagt – Læs mere om hvorfor:
Victron Battery monitor BMV-712 Smart er kvalitet, og viser realtime nøjagtige oplysninger om dit batteri uanset om lader er tilsluttet strøm. Du kan altid se data om dit batteri fra Victron App, nemt og hurtigt. Glem alt om batteri sence som ikke måler lige så nøjagtigt, og har færre funktioner.
Se artikel via dette link: Victron Battery monitor BMV-712 Smart
Nedenstående billede viser et multimeter:
Et multimeter kan næsten det samme som en fastmonteret batterivagt.
Med et digital multimeter kan du undersøge om din campingvogns batteri har korrekt spænding samt tjekke om der er strøm i din bil 13 pol stik m.v.. – Et godt stykke værktøj (Set til ca. kr. 69,50 – Hos onkel nyborg).
En digital multimeter, kan anvendes til at kontrollerer hvor mange volt batteriet har uden ladespænding, men kan også anvendes til at kontrollerer hvor meget batteriladeren lader med på batteriet.
Er du i tvivl hvor mange gange du bør foretage genopladning når dit batteri er i vinterhi, kan du med fordel tjekke dit batteri med en digital batterimåler (voltmeter/multimeter), eller en fastmonteret batterivagt.
Man bør have et digitalt voltmeter, og spændingen skal måles så tæt på batteriet som muligt idet kabler forårsager spændingsfald afhængig af belastningens størrelse.
Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %:
Batteriet bør ikke aflade mere end 50 %, det vil sige, hvis spænding måles under 12,4 V eller væskens (syrens) vægtfylde er under 1,22, skal batteriet genoplades. Det er svært at måle nøjagtigt, og batteriet må ikke have været opladet eller i brug det sidste døgns tid. “Lukkede”/ventilregulerede batterier kan ikke syremåles, her må man nøjes med voltmåling eller få testet sit batteri på en digital batteritester hos en en virksomhed som har batteritester.
NB. Batteriet virker med fuld styrke, lige til det ret pludselig »dør«. Hvis det hurtigt bliver »fladt« igen efter opladning, er det antageligt »dødt« og må kasseres.
Vi anbefaler denne batterilader:
Victron Blue Smart IP67 batterilader til campingvogn er en proff. batterilader til den kræsne campist der ønsker en kvalitets batterilader som sikre dit batteri lang levetid, og som kan styres via
bluetooth med Victron Connect APP. Herudover er Victron Blue Smart IP67 uden blæser til køling af batterilader, derved undgår du blæserstøj.
Se artikel via dette link: Victron Blue Smart IP67 batterilader til campingvogn
Fjernbetjening: Din fjernbetjening til moveren bør opbevares varmt og tørt når din campingvogn er i vinterhi!
Se relevante links:
•Link: Vinterklargøring af campingvogn
•Link: Batteri vagt
•Link: Beskadigelse af batteri i campingvogn
•Link: Lithium (LiFePo4) Batteri
•Link: Batterier
•Link: Tilslutte 12 volt batteri i campingvogn
•Link: Batterilader
•Link: 12 Volt ledninger og sikringer